tiistai 2. lokakuuta 2012

Ymmärrystä vailla - tai: Miksi olen lähtenyt rakentamaan kulttuuriosaamoa


Takana viisi vuotta opintoja humanismin eri laidoilta, taskussa ei tutkintoa eikä oikein työkokemustakaan - jos kolmea kesää Seurasaaren puistonvartijana tai Kansallismuseon lipunmyyjänä ei lasketa.

Näillä eväillä pitäisi työllistyä, vielä mahdollisimman nopeasti. Niin sanovat hallitus ja Kela, opiskelijan ylimmät ystävät.

Suurin piirtein tämän kaltaisessa  tilanteessa olen ollut minäkin. Opinnot folkloristiikasta, estetiikasta, sukupuolen tutkimuksesta ynnä muusta eivät oikein tuntuneet antavan eväitä elämään - tai ainakaan työllistymiseen. Päädyin oman alan ulkopuolelle töihin, mikä laskettaneen pettymykseksi niin yliopistolla kuin työvoimapoliittisissa elimissäkin.

Olen nyt ollut kaksi vuotta B2B-markkinoinnin maailmassa. Täällä olen oppinut, että "oman alan töitä" ei olekaan, on vain oman alan taitoja. Olen huomannut, että kulttuurintutkimuksen kaksi tärkeintä taitoa - kuunteleminen ja ymmärtäminen - soveltuvat suoraan myös markkinointiin. Opintojeni aikana olin huomaamattani oppinut asettumaan täysin erilaisissa kulttuurisissa, sosiaalisissa ja taloudellisissa tilanteissa olevien ihmisten asemaan. Nämä ovat juuri niitä taitoja, joita hyvä myyjä tai markkinoija tarvitsee.

Nämä ovat myös niitä taitoja, joita maailma tarvitsee. Sosiaalisen eriarvoistumisen, syrjäytymisen, kulttuurien kohtaamisen ja globaalin maailman aikakaudella toisten ymmärtäminen on avainasemassa, kun yhteiskuntiemme visaisia ongelmia lähdetään ratkaomaan.

Minä uskon, että kulttuurintutkimuksen piiristä löytyvät tiedot ja taidot näiden haasteiden kohtaamiseen.

Siksi haluan työskennellä sen eteen, että ongelmat ja vastaukset kohtaavat. Haluan saattaa yhteen ajattelijat ja tekijät. Haluan auttaa ihmisiä kohtaamaan toisensa ja mahdollistaa ajatusten yhteentörmäämisen.

Kokemukseni opiskelijamaailmasta ja markkinoinnista antavat minulle tähän erinomaiset eväät. En kuitenkaan halua tai voi tehdä näitä asioita yksin. Siksi pyrin rakentamaan kulttuuriosaajien - siis kulttuurintutkimuksen parissa opiskelevien, työskentelevien tai muuten asiasta kiinnostuneiden - verkostoa, joka näihin visaisiin ongelmiin pystyy vastaamaan. 


Lähde mukaan, tehdään kulttuurintutkimuksesta paremmin maailmaa palvelevaa ja näin maailmasta parempi paikka. 


Tomi Strömberg
email tomi.stromberg@gmail.com
puh. 040 560 4113

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti